25 April 2009

Pemuda oh Pemuda 2

Assalamualaikum w.b.t.


Pemuda oh pemuda…

Saban hari dan saban waktu, kita dihidangkan dengan masalah-masalah pemuda yang tidak pernah agaknya akan selesai. Walaupun macam-macam yang telah dilakukan, lagi bermacam-macamlah masalah yang melibatkan pemuda berlaku.


Persoalannya, mengapa pemuda di zaman ini tidak sedikit pun sama dengan pemuda di zaman Rasulullah s.a.w. dahulu?


Jika diimbas kembali kepada sirah dahulu, apakah yang dimiliki oleh seorang kanak-kanak semuda 10 tahun seperti Ali b Abu Talib r.a. yang boleh memikirkan tentang kebesaran Allah s.w.t., kerosakan akhlak kaum Quraisy, dan lain-lain lagi lantas membuatnya memeluk Islam? Apakah yang dimiliki oleh kanak-kanak berusia 13 tahun seperti Zaid b Tsabit r.a. yang bersungguh-sungguh hendak sama berjuang di medan Badar? Apakah pula yang dimiliki oleh pemuda berusia 18 tahun seperti Usamah b Zaid r.a. sehingga beliau dilantik mengetuai satu gerombolan perang yang di dalamnya terdiri dari sahabat-sahabat lain yang lebih senior? Apakah pula yang dimiliki oleh Mus’ab b Umair r.a. hinggakan sanggup meninggalkan kemewahan hidupnya demi untuk menyebarkan Islam di bumi Yathrib(Madinah)?


Berapa banyak punya apakah daa…


Apakah ?? Apakah harta yang banyak ? Apakah rupa yang tampan ? Ataupun apakah pengaruh yang mereka ada?


Tidak. Mereka hanya punya Islam dalam diri mereka. Saya ulangi lagi sekali, Islam.

So, apa bezanya pemuda kita sekarang dengan pemuda zaman dulu? Diorang pun Islam jugak.” ; Mungkin akan ada yang memikirkan begini bukan?


Ya, memang pemuda sekarang pun ada Islam juga, tapi sekadar di dalam kad pengenalan sahaja tercatat perkataan Islam di bawah gambar kita sebelah kiri. Namun hakikatnya, kehidupan pemuda kita sekarang amat jauh dari Islam yang sebenarnya.


Islam menurut pandangan pemuda zaman sekarang


Umat pemuda zaman sekarang hanya diprogrammekan untuk memperoleh A1 dalam SPM matapelajaran Pendidikan Islam. Islam hanya tinggal teori. Solat hanyalah pada hari Jumaat, itupun kadang-kadang ponteng. Bulan Ramadhan hanya tinggal berbuka puasa dengan kawan-kawan di restoran, itupun tidak semuanya yang hadir berpuasa. Maulidur Rasul hanya tinggal perarakan di sekolah dengan tujuan bertangkap gambar berbaju melayu dan kurung dengan pasangan masing-masing, itupun kalau tidak ponteng sahaja hari tersebut. Pemuda yang berasal dari sekolah agama sekalipun tidak semuanya boleh dipercayai. Apatah lagi yang lahir dari Universiti-universiti Islam, ada juga yang menjadi kaki-kaki clubbing di kelab-kelab malam.


Inilah hakikat yang tidak boleh kita nafikan. Walaupun dikelilingi suasana Islam sekalipun, namun pemuda kita tetap sama seperti itu. Tetap menganggap Islam itu hanya sebagai perhiasan, jika nak dipakai, pakai. Jika tidak, buang sahajalah.


Solusinya???


Penyelesaiannya mudah sahaja, iaitu Islam itu sendiri.


Segala jenis masalah yang melanda pemuda zaman sekarang ada penawarnya dalam Islam itu sendiri. Tidak perlulah ditambah matapelajaran Pendidikan Sivik ape ntah jika matapelajaran Pendidikan Islam sekalipun tidak dapat membentuk pemuda bercorakkan Islam.


Islam yang dimaksudkan bukan subjek Pendidikan Islam, tetapi hakikat Islam itu sendiri. Islam yang membawa manusia keluar dari lubang-lubang kebodohan(jahiliah) kepada cahaya yang membawa kejayaan di dunia dan akhirat. Islam yang telah jelas mampu menyelamatkan manusia dari segala jenis masalah akhlaknya.


Pemuda oh Pemuda….


“….sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang salah….”

(Al-Baqarah,2 : 256)


Kepada pemuda sekalian, saya menyeru diri saya sendiri dan pemuda sekalian(macam kahtib khutbah jumaat pulak), supaya kita sama-sama memartabatkan kedudukan Islam dalam diri kita sendiri. Jalan yang benar telah terbentang luas di hadapan kita, hanya menanti kita memilihnya sahaja. InsyaAllah, jika kita memilih jalan yang benar, Islam dapat kembali gemilang seperti suatu masa dahulu. Menguasai dua pertiga dunia dan menguasai segala jenis cabang ilmu di muka bumi ini. Lebih daripada itu, kita akan mendapat kejayaan besar di hari akhirat nanti.


Tinggalkan ideologi yang hanya menghadirkan Islam ketika Solat Jumaat, bulan Ramadhan, perarakan Maulidur Rasul dan lain-lain lagi. Ketahuilah, bahawa Islam itu amatlah luas mencakupi segala jenis aspek dalam kehidupan. Daripada bangun tidur, mandi, makan, belajar, bermain, bersembang dan segalanya. Hendaklah kita memastikan yang semuanya dilakukan dalam konteks kita sebagai seorang Islam.


Pertama sekali, timbulkan perasaan mahu dan hendak pada agama Islam itu sendiri lantas akan membuatkan kita suka dan senang mempelajari tentang Islam.


Tunggu apa lagi ??

Ayuh pemuda!! Timbulkan kesedaran !! Kembalilah ke jalan Islam yang menyeluruh !!


p/s-Lagi sekali nak ingatkan, saya pun pemuda jugak.....


Wassalam.

Comments
0 Comments

0 komen:

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

  © Blogger template 'Perfection' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP