18 April 2009

Pemuda oh Pemuda

Assalamualaikum w.b.t.


Pemuda oh pemuda....

Mat Rempit, blackmetal, rancangan realiti television, shuffle, pergaulan bebas, penyalahgunaan dadah, merogol, merompak, berzina, buang anak luar nikah, dan segala macam lain lagi perbuatan-perbuatan terkutuk ini terkait secara lansung dengan pemuda negara kita hari ini. Apekejadahnya semua ini? Bukankah sudah diajar dan dididik oleh guru-guru semasa di bangku persekolahan?? Bukankah sudah dirancang bermacam-macam lagi aktiviti untuk pemuda(PLKN, Satu Suara, Rakan Muda dll) demi mengajak pemuda mengenal erti kehidupan?? Tapi hakikatnya pemuda negara kita makin teruk, makin hanyut, makin sayup. Persoalannya, kenapa????

Emm, mesti semua orang ada pendapat masing-masing bukan? Tinggalkan seketika masalah pemuda zaman kita ini, mari kita mengkaji semula peribadi seorang sahabat Rasululah s.a.w. iatu Muadz b Amr r.a..


Muadz b Amr r.a.

Beliau merupakan seorang pemuda Ansar yang berasal dari Madinah. Semasa Peperangan Badar berlansung, beliau juga turut sama dalam saf tentera Islam bagi menentang tentera musyrikin Quraisy.


Sebelum peperangan berlansung, beliau selalu mendengar perihal Abu Jahal yang selalu menghina Rasulullah s.a.w. ketika Rasulullah s.a.w. belum berhijrah ke Madinah. Atas sebab inilah, beliau menyimpan nekad untuk membunuh Abu Jahal dengan tangannya sendiri.


Badar al-Kubra

Semasa Perang Badar berlansung, beliau berjaya mengenalpasti insan yang bernama Abu Jahal setelah bertanya kepada Abdul Rahman b Auf r.a.. Ketika itu, Abu Jahal dikelilingi oleh bodyguard-bodyguardnya yang gagah-gagah semuanya. Dipendekkan cerita, dengan semangat jihad yang tinggi, beliau berjaya memecahkan pertahanan bodyguard Abu Jahal lantas menghayun pedangnya ke arah Abu Jahal. Beliau berjaya memotong betis Abu Jahal dengan hayunan pedangnya itu.


Tetapi, dengan tidak semena-mena Ikrimah b Abu Jahal r.a.(yang ketika itu masih belum menganut Islam) meluru pantas ke arah Muadz lantas mencantas tangan Muadz. Hanya secebis kulit sahaja dari tangannya yang masih tergantung pada badannya. Adakah Muadz akan berpatah balik?? Ataupun dia akan menyerah diri?? Tidak sama sekali. Diceritakan dari dirinya sendiri, pergerakannya terbatas disebabkan oleh tangannya yang tergantung itu. Lantas beliau meletakkan tangannya yang hampir putus itu di bawah kakinya lalu diinjak-injakkan sehingga putus betul.

Putus!! Dengan ini, pergerakannya tidak lagi terbatas disebabkan tangannya yang tergantung itu.


Dan untuk pengetahuan anda semua, ketika kejadian ini Muadz b Amr, adalah seorang pemuda yang baru berumur 14 tahun. Ya!! 14 tahun.


Akal kita lantas mengatakan; "Mudanya!!" Ya, pemuda zaman Rasulullah s.a.w. dahulu bukan semestinya berumur 18tahun ke atas. Setelah sahaja akil baligh, seseorang itu sudah layak bergelar pemuda.


Pemuda Sekarang

Umur 14 tahun sekarang kita baru melangkah ke tingkatan 2. Dalam kepala, hanyalah memikirakan tentang handphone, makwe/pakwe, playstation, games, main bolasepak(bagi kebanyakan lelaki), dan tidak kurang juga yang pernah 'ringan-ringan' dengan pasangan haram masing-masing pada usia ini.


Haisyh, pemuda oh pemuda...


Jadi, apakah punca yang menyebabkan kebanyakan pemuda zaman sekarang, tidak sama sedikit pun dengan pemuda zaman Rasulullah s.a.w.??


Nantikan jawapannya menurut pandangan saya pada post siri kedua Pemuda oh Pemuda nanti.


~hmm.. saya pun pemuda juga.. hee...


Wassalam.


Comments
1 Comments

1 komen:

Mohd Eqwan Bin Mohd Roslan 23 April, 2009 20:05  

Salam,

Encik...Saya menunggu sambungan seterusnya...

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

  © Blogger template 'Perfection' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP