12 May 2009

Konvensyen Berakhirnya Agenda Zionis, Saya Dan Pemuda

Assalamualaikum w.b.t.

Huh, lama benar tidak saya menulis dalam blog ini. Dengan KBAZ yang sudah tamat, dengan semestar pendek yang sudah hampir tamat, dengan penghujungnya waktu saya di CFSIIUM ini, dan bermacam-macam lagi alasan yang berjaya direka, menyebabkan blog ini terbiar usang selama ini.

Kali ini pun, saya hanya ingin berkongsi pengalaman saya bersama Konvensyen Berakhirnya Agenda Zionis yang berlansung pada hari Sabtu yang lalu. Meriah, cukup meriah. Daripada persediaan hinggalah penamat. Memang cukup meriah.



Tag Urusetia KBAZ

Alhamdulillah, saya dan rakan-rakan terpilih menjadi urusetia semasa konvensyen ini berlansung. Kami semua ditugaskan menjadi 'usher' atau bahasa mudahnya pengiring dan pembantu kepada semua hadirin yang hadir. Huh, susah juga pabila kami diminta menggunakan bahasa yang formal seperti Encik, Tuan, Puan, Cik, Dato dan lain-lain. Tidak ketinggalan juga ingatan agar tidak menggunakan perkataan tandas dan menggantikannya dengan bahasa yang lebih bergaya iaitu 'wash room'.

Kami tiba di PWTC pada petang Jumaat jam 3.00petang untuk mendengar penerangan dan rehearsel penuh. Semuanya berakhir lebih kurang pada jam 11.00malam sebelum kerja kami bersambung dengan memasukan semua kertas kerja ke dalam beg peserta. Kerja berlanjutan sehingga jam 2.30pagi pada hari tersebut.


Sekitar waktu rehearsel

Penat, memang terasa juga kepenatan kerana tidur lewat pada malam tersebut. Namun pabila terkenangkan AJK-AJK atasan program seperti akh Jalil, akh Zaizul, akh Umar Hakim, akh Usamah dan lain-lain yang hampir setiap hari pulang menjelang 2.30pagi kerana konvensyen ini, apalah sangat tenaga kami ini. Belum dikira lagi dengan AJK yang bekerjaya seperti akh Jalil, akh Zaizul dan lain-lain yang semestinya bertungkus-lumus membahagikan waktu antara kerjaya, konvensyen, isteri dan anak-anak, fuh.. tidak terkata saya dibuatnya. Itulah hasil dari kefahaman dan keikhlasan mereka menjayakan program ini.


Antara yang syahid di malam kejadian


Pentas di malam kejadian

Malam tersebut, kami berpeluang tidur selama kira-kira hampir 3 jam sebelum bersiap untuk menghadapi konvensyen ini. Namun, Alhamdulillah, sepanjang konvensyen berlansung, tiada urusetia yang mengalami sebarang masalah kesihatan dan sebagainya. Kami dibahagikan kepada beberapa kumpulan dengan tugas-tugas tertentu. Berbaju putih dan berseluar hitam, cukup mengaburi mata hadirin antara kewujudan kami sebagai urusetia dan kewujudan waiter di tempat makan. Namun, kelibat tali leher cukup membezakan antara kami dan mereka.


Urusetia memperagakan tali leher masing-masing

Macam-macam ada, itulah istilah yang sesuai menggambarkan kejadian di pagi itu. Dari kelibat manusia yang bermacam muka, yang hadir dari bermacam negeri dan juga yang bermacam kerenahnya, cukup memberi pengalamn berharga kepada kami.

Tentang konvensyen, secara jujurnya saya sendiri tidak mendengar atau mengikuti pembentangan yang diberikan pada hari itu kerana menguruskan hal-hal lain. Anda boleh melayari laman web rasmi PEMBINA untuk mengikuti laporan penuh konvensyen tersebut. Harap-harapnya akan ada dijual CD rakaman konvensyen ini secepat mungkin agar tidak menghampakan hati saya yang terlalu ingin mendengar pembentangan dari kesemua speaker.

Rata-rata yang hadir adalah golongan pemuda, membuktikan masih ramai pemuda-pemudi di Malaysia yang masih peka kepada isu Palestin. Ini cukup membuktikan bahawa tidak semua pemuda kita hanyut dalam masalah-masalah sosial seperti yang telah saya tulis sebelum ini di dalam artikel yang bertajuk Pemuda Dan Masalah Sejagatnya.

Sebahagian daripada 3000 peserta yang hadir

Secara tuntasnya, progran-program seumpama ini amat penting dalam membuka mata pemuda kita yang masih banyak lagi yang hanyut di luar sana. Walaubagaimanapun, syabas dan tahniah kepada AJK-AJK atasan yang bersungguh-sungguh menjayakan konvensyen ini. Tidak lupa kepada semua usher-usher yang terlibat, moga nilaian sedikit tenaga kita yang dicurahkan digantikan oleh Allah SWT dengan pahala yang melimpah ruah.

Di sini, akan saya kongsikan gambar-gambar sekitar konvensyen yang terdapat dalam koleksi saya hasil kutipan dari kamera dan telefon bimbit berkamera sahabat-sahabat sekitar saya. Maaf, tidak banyak yang dapat ditangkap disebabkan kesuntukan masa membantu melancarkan konvensyen ini.

Akh Zaid Rais sibuk melayan rombongan peserta dari CFSIIUM PJ

Antara usher yang bertugas sebagai penyambut tetamu sambilan

Usher sibuk mendengar penerangan dari Ketua Usher-akh Usamah Izer

Akh Ibrahim Hassan sebagai security bersama cermin mata hitamnya. Selamat pengantin baru. Hee...

Usher-usher sedang menjalankan tugas(iyela sangat tengah bertugas)

Waktu makan tengahari. Sedap woo daging kambing dia

Antara hadirin yang hadir

Untuk gambar-gambar selanjutnya, layarilah galeri laman web rasmi PEMBINA.

Akhir kata dari saya, konvensyen ini berjaya membawa masayarakat terutamanya pemuda sedar dan peka tentang isu Palestin. Semoga kita semua istiqamah memperjuankan isu ini hinggalah Zionis dihalau keluar dari bumi Palestin.

p/s- tunggukan program PEMBINA yang akan datang sebelum Ramadhan tahun ini.

Saya ahli PEMBINA, anda bagaimana??

Wassalam..

Comments
8 Comments

8 komen:

da_freakerz 12 May, 2009 16:45  

salam..
penat ye berprogram..mantp tu..
pengisian program msti gmpak..

tahniah kpd penganjur dan rakan2 yg usher tu..huhu..

Anonymous 13 May, 2009 10:55  

sila delete nama ana beserta gambar ana yg berkaitan.. huh..

حكيمه خانئ 13 May, 2009 16:28  

salam 'alaik.
mmg sgt grand haritu.
sgt tk menghampakan.
dhla bayaran rm10 je.
panelists best.
food was marvelous =D
semua sistematik termasuk usher
tahniah penganjur!

ps: tp mcm mana nak jd volunteer eh?

Nor Aizat Rahimi B Rostam Rahimi 13 May, 2009 18:04  

salam..

kepada hakimah, pertama sekali anda hendaklah menjadi sukarelawan PEMBINA dengan cara mengisi borang yg dapat semasa KBAZ hari tu ataupun layari laman web raasmi PEMBINA, www.pembina.com.my dan daftar di sana.

setelah anda menjadi sukarelawan PEMBINA, secara otomatikya anda berhak mengikuti program2 PEMBINA yg berlansung di sekitar kawasan anda.

maklumat lanjut layari laman web rasmi PEMBINA.

Nor Aizat Rahimi B Rostam Rahimi 13 May, 2009 18:05  
This comment has been removed by the author.
Mohd Eqwan Bin Mohd Roslan 19 May, 2009 20:09  

tahniah jat...mantoppppp!!!!

anda ahli pembina, saya bagaimana?

Ridzuan Digital4All 11 December, 2009 11:03  

Tahniah ya akhi… Ana kagum dengan ikhwah yang bertugas sebagai ushers & usherettes semasa KBAZ hr tu… Penganjuran yang sangat berjaya.

Anonymous 05 January, 2010 20:12  

ada gmbr saudara ana sebagai usher yg bertugas~
tahniah kpd usher sekelian!

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

  © Blogger template 'Perfection' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP