05 July 2011

Mencari Keyakinan Diri

Dunia kita sekarang makin canggih, makin maju. Kadang-kadang, benda yang tak pernah kita fikirkan pun boleh terjadi dan difikirkan oleh orang lain.

Dua tiga menjak ni baru saya dapat tau, bahawa senamtari dan senamrobik beramai-ramai lelaki dan perempuan dapat meningkatkan keyakinan. Saya terfikir, celah mana keyakinan yang dapat ditingkatkan itu? Saya makin keliru, makin haru. Kalau alasan untuk dapatkan tubuh badan yang sihat, dapatlah juga diterima akal, tetapi kenapa keyakinan diri yang dijadikan alasan?

Saya kembali berfikir, adakah keyakinan itu datang kerana kita telah meng'expose'kan diri kita di khayalak umum dengan jayanya? Dengan lenggak-lengguk senamrobik dan chicken dance itu? Tambahan lagi bila ada manusia lain jantina, bertambahlah keyakinan kita? Jika jawapan ini ya, apa bezanya manusia yang berbogel kononnya untuk membina keyakinan dan untuk mendapatkan rasa yakin pada diri? Sama-sama expose juga bukan?

Antara cara ayam meng'expose'kan dirinya di khayalak umum. (Gambar hiasan)

Bagi saya, keyakinan akan hadir jika anda yakin pada agama anda. Yakin, bukan sekadar percaya. Yakin yang akan membawa anda untuk menjadi yang terbaik dikalangan yang baik, menjadi terhebat dikalangan yang hebat. Yakin iaitu beriman kepada segala hal baik zahir mahupun batin yang telah ditentukan oleh agama kita.

Dan akhirnya, sama-sama kita renungkan hadis daripada Ibnu Umar r.a. ini
"Malu itu sebahagian daripada iman."
(Riwayat Muslim & at-Tirmidzi)

Jika tanpa rasa malu dalam diri, bagaimana iman akan dipenuhi? Tanpa iman dalam hati, masakan keyakinan datang meliputi?

Comments
3 Comments

3 komen:

Anonymous 06 July, 2011 00:26  

salam..

ptg tadi rss feed summary je.. skang dah tuka full view..

thanks ye, atas sharing n tukar option tu

^_________________^

Nor Aizat Rahimi B Rostam Rahimi 06 July, 2011 07:17  

salam..

hee, maafla lmbat tukar..baru teringat..

sama2 zuhair..

izwanyusof 18 August, 2011 06:55  

keyakinan bergantung pada apa yang di-set dalam pemikiran.. cantik ayam ko.. :D

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

  © Blogger template 'Perfection' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP