31 August 2011

Kawan Uighur Saya

Saya ada kawan, dari wilayah Uighur dalam negara China. Kita gelarkan beliau sebagai En. I.

Di negara beliau, masyarakat Uighur ditindas habis-habisan oleh kerajaan China, kerana mereka adalah komuniti Muslim yang berada di dalam negara China. Atas sebab itu, mereka amat tidak suka kepada penduduk China. Mereka berasal dari susur galur yang sama dengan bangsa Turki dan sangat berbangga dengan kehebatan kerajaan Turki Uthmaniah suatu masa dahulu.

En. I ini pula datang ke Malaysia kerana ingin belajar bahasa Inggeris sebelum meyambung pengajian di Turki dalam jurusan perubatan. Bahasa Inggerisnya boleh saya katakan sebagai kosong kerana En. I tidak menggunakan bahasa Inggeris semasa belajar di sekolahnya. Tidak memilih Korea mahupun Jepun kerana di sana banyak orang kafir katanya. Juga tidak menyukai penduduk Cina di negara kita. Ilmunya tentang Islam biasa-biasa sahaja, tetapi cintanya pada Islam agak menebal. (Mungkin tekanan kerajaan China kepada agama Islam membuatnya mempunyai semangat Islamik yang tebal) Saya berjumpa dengannya di UIAM ketika mana dia baru saja tiba ke Malaysia, tiba-tiba datang kepada saya di surau dan meminta saya mengajar membaca Quran. Mulanya kami terpaksa berkomunikasi menggunakan aplikasi google translate.

Sembang punya sembang, ada beberapa perkara yang menarik. Katanya, US & kuasa Eropah banyak membantu bangsa Uighur untuk terus hidup. Kononnya bilamana China bermusuhan dengan US, US akan menyokong segala bentuk anasir yang mampu menyusahkan China. Dan bangsa Uighur adalah salah satu daripadanya. Saya nyatakan yang US pasti punyai agenda tersendiri, jangan terpedaya. Tetapi katanya itu lebih baik daripada negara Islam yang hanya pandai bercakap, namun tidak mampu menggerakkan apa-apapun. US telah banyak membantu bangsanya untuk terus bertahan daripada dihancurkan oleh negara China.

Gambar kanak-kanak Uighur. Ihsan daripada En. Google.
Di Malaysia pula, katanya bukan main Islamiknya. Tetapi ekonomi dipegang oleh bangsa Cina. Baru-baru ini hantar rakyat Uighur pulang, tetapi kenapa berikan kepada kerajaan China? Sudahlah tidak membantu perjuangan umat Islam di Uighur, malah menambahkan luka lagi.

Menjelang Hari Raya pun bermain mercun macam bangsa Cina!

"You talk talk about Islam, but your people play boom boom same like Chinese!"

Saya terdiam. Ada yang saya tidak setuju, tapi banyak juga yang saya setuju. Sekurangnya sebagai satu peringatan bersempena Aidilfitri & Hari Merdeka ini.

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI! Taqaballahu minna wa minkum.

SELAMAT HARI MERDEKA! Moga kita benar-benar 'merdeka'.

Comments
3 Comments

3 komen:

Unknown 31 August, 2011 08:18  

Kawan Uighur saya....
Aplikasi google translate...hahah
Hmm,kita sememangnya akur dengan kenyataan En.I...Mungkin dah tiba masanya kita menghantar "bantuan" ke sana pulak....Insyaallah...

Nor Aizat Rahimi B Rostam Rahimi 31 August, 2011 12:50  

itu la pasal..sekurang2nya doakan utk mereka kt sana pun dah cukup baik. jgn sesekali lupakan yg kita dan mereka bersaudara..

Aman Uyghur 01 September, 2011 09:34  

Kami daripada pihak Aman Uyghur ingin menyatakan rasa simpati terhadap kesusahan yang dihadapi oleh umat Islam di Uyghur.

Dengan tekanan sebegitu rupa, rasa cinta terhadap Islam semakin menebal.

Bermain mercun adalah perbuatan yang merbahaya, tidak membawa manfaat, satu pembaziran dan mengganggu masyarakat.

Related Posts with Thumbnails

Pengikut

  © Blogger template 'Perfection' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP